Офіційний веб-сайт Житомирської міської ради

Що нового у декларуванні-2021?

16.02.2021
Що нового у декларуванні-2021?

Покращений пошук по деклараціях, більше варіантів авторизації та оновлення Роз’яснень щодо декларування. У цій публікації інформації про найважливіші зміни у декларуванні у 2021 році та на що найперше варто звернути увагу декларантам у цьому році. 

Щорічна кампанія декларування-2021 у розпалі. З 1 січня по 31 березня публічним службовцям необхідно подати щорічні декларації, які відображаються у публічній частині Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі — Реєстру).

У 2020 році НАЗК модернізувало Реєстр та зробило низку оновлень, які допоможуть подати декларації та інші документи легше і швидше. Також деякі оновлення, пов’язані із декларуванням, відбулися через зміни до законів. 

Як покращилася робота Реєстру декларацій?

Система електронного декларування посадовців була впроваджена в Україні у 2016 році. Частиною цієї реформи був запуск Реєстру, в якому декларанти регулярно звітують про свої доходи, майно та витрати. Це стало важливим кроком для ефективного запобігання та боротьби з корупцією в країні. 

Завдяки Реєстру громадяни та відповідні органи влади можуть перевіряти відповідність способу життя статкам посадовців і притягати до відповідальності за корупцію.

НАЗК працює над удосконаленням Реєстру, щоб зробити процес декларування зручнішим, а виявлення порушень — ефективнішим. Якими новими перевагами Реєстру зможуть скористатися декларанти цього року? 

  Технічні новації Реєстру: 

  • Покращений пошук по деклараціях. У публічній частині Реєстру відтепер можна знайти декларації посадовців за ключовими словами (наприклад, “Порше” або “облігації”) завдяки функції “шукати скрізь”. Також у кінці кожного документу додано розділ “Інші документи суб’єкта декларування”, який дозволяє побачити всі документи декларанта у Реєстрі. Це буде корисно для громадських активістів і журналістів, які займаються моніторингом й аналізом декларацій службовців.
  • Можливість подавати повідомлення про відкриття валютного рахунку в установі банку-нерезиденті у Реєстрі. Раніше такі повідомлення надсилалися до НАЗК тільки у письмовій формі, але відтепер сповістити про відкриття рахунку в банку-нерезиденті можна онлайн. Нагадаємо, декларанти зобов’язані подавати повідомлення до НАЗК про відкриття рахунку в банку за кордоном протягом 10 днів від дати такого відкриття. 
  • Більше варіантів авторизації. Для авторизації можна скористатися кваліфікованим електронним підписом (далі — КЕП, у тому числі на захищеному носії), апаратним носієм особистого ключа або засобами Інтегрованої системи електронної ідентифікації ID.GOV.UA. Проте, щоб підписати та відправити декларацію, треба використовувати саме КЕП або апаратний носій. Крім цього, можна використовувати декілька КЕП для входу до Реєстру. Також з’явилася функція “Я змінив поштову скриньку”.
  • Дані в чернетках не зникають. Можна заповнювати декларацію з різних пристроїв та з різними кваліфікованими електронними підписами —  система буде підвантажувати дані, раніше збережені у цю чернетку. Головне, не забувайте натиснути “Зберегти чернетку”.
  • Зручніше спілкування з уповноваженими особами НАЗК, які відповідають за перевірку декларацій. Тепер до повідомлень можна додавати файли зображень/скан-копій у форматах *.jpeg, *.jpg, *.png, *.bmp, *.pdf., що значно полегшує комунікацію.
  •  Якими є головні оновлення у частині заповнення декларації?

 У щорічних деклараціях, починаючи з цього року, треба також зазначати:

  • УНЗР або Унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (розділи 2.1 і 2.2.). Декларант має вказати свій та номер своїх членів сім’ї за його наявності (міститься тільки у біометричних документах, таких як біометричний закордонний паспорт та ID-картка). Якщо декларант/член сім’ї не має такого номера, він обирає варіант “Не застосовується”.
  • Належність до національних публічних діячів (розділ 2.1). Цей список було оновлено Законом у квітні минулого року. Повний список таких посад є за посиланням: (сторінка зі списком на сайті Офісу, доступна за закритим посиланням)
  • Зареєстроване місце проживання членів сім’ї суб’єктів декларування (розділ 2.2.). Варто пам’ятати й про те, що нерухомість, яка є зареєстрованим місцем проживання декларанта/членів його сім’ї, має зазначатися у розділі 3, навіть якщо особа там не проживає. 
  • Об’єкти, яким володів/користувався декларант або член його сім’ї протягом не менше половини днів звітного періоду (безперервно або сукупно), а не тільки станом на останній день звітного періоду. Для декларацій, які охоплюють увесь рік, це 183 дні. Якщо декларант володів чи користувався об’єктом будь-який час протягом одного дня, такий день зараховується до загального строку.
  • Осіб (членів сім’ї), з якими декларант спільно проживав не менше половини днів звітного періоду (в сумі). 
  • Трасти або інші подібні правові утворення (розділ 9), кінцевим бенефіціарним власником (контролером) яких є суб’єкт декларування або члени його сім’ї.
  • Криптовалюти (розділ 10). Інформація про них вказується станом на останній день звітного періоду. Якщо маєте криптовалюти різного виду, то декларувати необхідно кожен вид окремо.
  •  Рахунки, які має декларант/член сім’ї, у тому числі закордонні (розділ 12.1). Серед них: поточні, депозитні, рахунки умовного зберігання (ескроу). Пам’ятайте, декларувати треба саме номери рахунків, а не карт, навіть якщо на рахунку немає коштів або ви не користувалися ним довгий час. Також, закінчення строку дії банківської картки не означає автоматичне закриття рахунку.

Крім цього, НАЗК оновило Роз’яснення щодо декларування. Детальні відповіді на запитання до всіх розділів допоможуть заповнити декларацію вчасно та правильно. Шукайте текст Роз’яснень у Базі знань НАЗК або завантажуйте за посиланням

Якщо вам потрібно подати щорічну декларацію: 

Для заповнення декларації переходьте за посиланням

Роз’яснення НАЗК щодо декларування тут.

Якщо є запитання щодо роботи Реєстру, пишіть на support@nazk.gov.ua.

Маєте запитання щодо заповнення декларації? Звертайтеся до Контакт-центру НАЗК за телефоном: +38 (044) 200 06 94.

Знайти телефон свого уповноваженого з питань запобігання та виявлення корупції, який може надати консультацію щодо заповнення декларації, можна тут.