Офіційний веб-сайт Житомирської міської ради

Представлення жінок і чоловіків у ЗМІ

03.11.2017
Представлення жінок і чоловіків у ЗМІ

Про це говорили сьогодні, 3 листопада, у Житомирі під час тренінгу в Центрі освіти дорослих Житомирської обласної універсальної наукової бібліотеки імені О.Ольжича.

Тренінг «Представлення жінок і чоловіків у ЗМІ. Сексизм у рекламі» проходив у рамках проекту «Гендерна кав’ярня», який реалізовується управлінням у справах сім’ї, молоді та спорту Житомирської міської ради спільно з ЖОМГО «Паритет».

Цільова група проекту – посадові особи місцевого самоврядування, зокрема: Житомирської міської ради. Тренінгова програма проекту має на меті підвищення поінформованості з питань забезпечення гендерної рівності, законодавчого забезпечення означеної діяльності, включення гендерної складової в безпосередню роботу працівників, а також під час розробки міських цільових програм тощо.

Довідково: упродовж лютого 2017 року в 22 областях України ВОГО «Волинський прес-клуб» і ВОГО «Гендерний центр» у партнерстві з Незалежною громадською мережею прес-клубів України та за підтримки програми «У-Медіа» МГО «Інтерньюс» проводили моніторинг журналістських матеріалів у 110 друкованих і 110 інтернет-виданнях. Згідно отриманих даних, було проаналізовано 90038 матеріалів, із яких 20007 – у друкованих ЗМІ і 70031 – в онлайн-медіа.

Мета моніторингу полягала у виявленні гендерного балансу/дисбалансу у журналістських матеріалах регіональних медіа, у тому числі щодо гендерного паритету героїнь і героїв тематичних новин.

За даними моніторингу, в журналістських матеріалах регіональних медіа у лютому зафіксовано 29% героїнь і 71% героїв. Найвищий відсотковий показник залучення героїнь – у Дніпропетровській області (38%), найнижчий – в Одеській (20%). Друковані видання мають вищий середній показник (31%), аніж інтернет-видання (25%).

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів щодо присутності у них героїнь та героїв виявив таку гендерну специфіку: найменш героїні присутні у темах війни (15%), політики (17%) й економіки (23%), а найбільше – у медицині (46%), освіті/науці (45%), волонтерстві (35%).

Зокрема, у спортивній тематиці середній показник героїнь становить 29%. Найвищі показники мають Полтавська (41%), Харківська (40%), Волинська (39%) області, найнижчі – Івано-Франківська (9%), Кіровоградська (11%) та Житомирська (17%).

У матеріалах на волонтерську тематику середній показник героїнь склав 35%.Найвищі показники мають Закарпатська (70%), Дніпропетровська (51%), Львівська (50%) області. Найнижчі – Житомирська (18%), Черкаська (19%), Київська й Кіровоградська (20%).

Гендерна експертка проекту з моніторингу Оксана Ярош зауважує: 

«У регіональному зрізі тематика журналістських матеріалів (політика, економіка, освіта/наука, культура, медицина, спорт, війна, волонтерство) має гендерну специфіку у доборі героїнь або героїв при підготовці новинних матеріалів. Візьмемо, наприклад, медичну тематику: жінки більш активно звертаються за медичними послугами, аніж чоловіки. Такою є сучасна тенденція. Ну й жінок – більшість серед населення України. Отож, саме жінки мають ставати героїнями новинних матеріалів. А гендерний моніторинг журналістських матеріалів показав, що у Сумській області у новинах на медичну тематику 75% героїнь і 25% героїв, а у Івано-Франківській лише 22% жінки, а чоловіки – 78%. Освіта і наука є «фемінізованими» галузями, а у матеріалах на тему освіти/науки присутність героїнь у матеріалах коливається від 23% у Вінницькій до 66% у Дніпропетровській областях. Таким чином, проявляється суб’єктивізм у підготовці матеріалів й порушується такий професійний стандарт новинної журналістики, як достовірність висвітленої проблеми або галузі».