Офіційний веб-сайт Житомирської міської ради

ІНТЕРВ’Ю. «Час – це ресурс, який потребує планування. Тоді буде мобільність», - Микола Костриця

10.07.2017
ІНТЕРВ’Ю. «Час – це ресурс, який потребує планування. Тоді буде мобільність», - Микола Костриця

Житомир увійшов до когорти світових міст, які ставлять в пріоритет розвиток сталої міської мобільності. Про це сьогодні, 10 липня, на апаратній нараді керівників виконавчих органів Житомирської місткої ради повідомив директор департаменту економічного розвитку міської ради Микола Костриця, який вручив міському голові сертифікат проекту «Mobilise Your City» про приєднання міста до цієї ініціативи.

Сертифікат партнерства об’єднує сотню міст із 20 країн світу, зокрема із України – Житомир, Полтава, Вінниця та Чернівці. Головна мета проекту об’єднати муніципалітети для розвитку та дослідження сталої міської мобільності. Це створить умови для інвестування у проекти пов’язанні із розвитком транспортної мережі та створення комфортної системи мобільності.

Про деталі проекту «Mobilise Your City» ми поспілкувались із Миколою Кострицею, директором департаменту економічного розвитку міської ради. На інтерв’ю головний економіст міської ради виділив у своєму графіку 10 хвилин. Поки ми спілкувались до Миколи Костриці прийшли ще двоє фахівців, і утворилась черга.

«Час – це ресурс, який потребує планування», - пояснив такі обмеженні рамки для інтерв’ю Микола Костриця. Кипи документів, черга біля кабінету та розписаний календар заходів в різних місцях створюють робочий темп, вибитись із якого означає втратити мобільність та продуктивність. Саме дослідження і розвиток мобільності та її вплив на життя міста мають окреслити в рамках цього проекту.

Що це за проект «Mobilise Your City», і яким чином Житомир причетний до нього?

«Mobilise Your City» - це глобальна кліматична ініціатива для інтегрованого розвитку міст і країн, що розвиваються. В першу чергу вона орієнтована на міську та національну політику сталої мобільності. Місто Житомир, як і Полтава, Вінниця та Чернівці, за підтримки наших партнерів – німецької урядової компанії GIZ, стали повноправними учасниками цієї спільноти. І наразі ми входимо до сотні міст та 20 національних урядів, які підтримують та сприяють розвитку сталої міської політики.

Що це дасть для Житомира в практичному розумінні?

З одного боку у нас є зобов’язання по «Угоді мерів» та по Муніципальному енергетичному плані по скороченню викидів СО2, по переходу на альтернативну енергетику та зменшення споживання викопних ресурсів. А транспорт є одним із тих елементів, який робить свій негативний внесок, в тому числі і у викидах СО2 та споживанні ресурсів.

«Mobilise Your City» - це партнерство спрямоване на «м’які» та «тверді» компоненти. «М’які» передбачають навчання, створення платформ, обмін досвідом з використанням інструментаріїв світових рішень в політиці міського транспорту та міської мобільності, кооперація між містами та навчання on-line та stady-тури.

А за всіма цими компонентами, за інституційною спроможністю, йдуть «тверді» речі – інвестиції, конкретні проекти в тих чи інших напрямках, які пов’язані зі сталою мобільністю.

Є «New urban agenda» (міжнародний документ на рівні ООН, який визначає «порядок денний» планування сталого розвитку міст – авт.), це стратегічний документ, який декларується до 2030 року і спрямований на розвиток міст, і співзвучний цьому стратегічному документу («Mobilise Your City» - авт.). Це також відповідає загальній тенденції світовій, що міста, які є найбільшими забруднювачами, мають приділяти більшу увагу, як скорочувати викиди. І розвивати в такий спосіб міста, аби був і комфорт для людей і комфорт для природи.

Присутність у цьому списку Житомира примушує до якихось кроків влади у своїх рішеннях?

Сам проект знаходиться на початковій стадії, йде процес формування мережі спільноти. Але паралельно із тим, за допомогою наших партнерів GIZ та SECO, працюємо над проектом інтегрованого розвитку міста, де великим компонентом буде план сталої міської мобільності. Орієнтовно із вересня цього року (зараз GIZ та SECO проводять тендерні процедури  – авт.), в місті Житомирі почнуть працювати міжнародні експерти, які будуть допомагати створювати секторальний план міської мобільності, який буде складовою концепції інтегрованого розвитку міста.

Окрім того, великим компонентом є можливі інвестиції. Швейцарська сторона завжди інвестує в інфраструктурні проекти і для них пріоритетом є, якраз політика міської мобільності. Але, як і в інших речах, політика однозначна – «ви робите політичне рішення – ми інвестуємо». Тобто ми приймаємо програми, концепції та інструментарій, тобто політичну складову, а далі йдуть конкретні фінансові проекти.

Нещодавно в Житомирі реалізовували проект «Modalyzer», де кожен через додаток міг завантажувати дані про свою мобільність у місті. Чи пов’язані ці два проекти, і які результати дав власне проект?

Підсумки «Modalyzer» ми будемо підводити трохи пізніше. Наразі німецькі фахівці, які розробляли це програмне забезпечення, опрацьовують всі зібрані матеріали. Через певний час ми будемо робити презентацію підсумків. Звичайно, це лише одне із досліджень, яке пов’язане із мобільністю і яка має певну обмежену репрезентативність, але тим не менше це дасть нам додаткову інформацію про те, як люди пересуваються містом. І це має бути враховано при розробці стратегічних документів, як у сфері міської мобільності так і в сфері розвитку міст.

Спираючись на світову практику - всі рішення мають прийматись на підставі даних, а не просто «нам чогось хочеться», а це має чимось обґрунтовуватись, вимірюватись.

Управляти можна тим, що можна виміряти. І такі ініціативи, як «Modalyzer», це якраз приклад того, що ми збираємо данні, які просто часом відсутні, або ми ними не володіємо. І відцифровані дані дозволяють нам приймати більш обґрунтовані рішення.

Час «чуйки» і «авось» вже минув.

Або «у нас завжди так було».

Так. Для світових компаній та урядів – це незрозуміла термінологія. І вони звикли приймати рішення на підставі конкретних даних та фактів.

Дякую.

Детальну інформацію та конкретні ініціативи в рамках проекту «Mobilise Your City» ми будемо публікувати після завершення формування спільноти 100 міст 20-х країн світу, які досліджують та впроваджують політику сталої мобільності.

 

Спілкувався Дмитро Клименко.