Офіційний веб-сайт Житомирської міської ради

Роль стратегічного міського планування у впровадженні політики сталого енергетичного та кліматичного розвитку

29.09.2021
Роль стратегічного міського планування у впровадженні політики сталого енергетичного та кліматичного розвитку

 

Різноманітні виклики, пов’язані зі зміною клімату, стоять перед містами України. Починаючи з 2010 року, коли зміна клімату внаслідок глобального потепління стала очевидною, політики, екологи та не байдужі громадяни в усьому світі почали домовлятися про об’єднання зусиль щодо зменшення викидів парникових газів, спричинених людською діяльністю та пом’якшення можливого впливу на клімат. Унаслідок цього почала формуватися світова кліматична політика, яка знайшла своє відображення на національному і місцевому рівнях країн і регіонів світу.

Міста, розуміючи свій значний вплив на зміну клімату, за ініціативи Європейської комісії почали приєднуватися до європейської ініціативи «Угода мерів»  з метою підтримки зусиль місцевих органів влади, направлених на розробку і реалізацію цілей Європейського Союзу, пов’язаних зі зміною клімату та споживанням енергії. В рамках ініціативи місцеві та регіональні органи влади взяли на себе добровільні зобов’язання зменшити власні викиди СО2.

Передумовою приєднання Житомира у 2012 році до європейської ініціативи «Угода мерів» стало усвідомлення необхідності сталого розвитку міста та надмірні витрати міського бюджету на оплату енергетичних ресурсів та зношеність міської інфраструктури та будівель, які невідкладно потребували дієвих заходів.

В умовах економічної ситуації 2010-2013 років можливостей міського бюджету було достатньо лише для вирішення першочергових завдань, пов’язаних із життєзабезпеченням міста: вирішення поточних проблем теплозабезпечення, водопостачання та водовідведення. Тенденція до нарощування доходної частини у 2016 році стала наслідком бюджетно-податкової реформи, яка відбулася в рамках децентралізації.

Однак на фінансування інвестиційних проєктів, які спрямовані на розбудову соціальної, виробничої та комунальної інфраструктури, реалізацію бюджетних цільових програм, пов’язаних зі здійсненням інвестиційної та інноваційної діяльності використовуються кошти бюджету розвитку міста. І саме, починаючи з 2015 року, ми бачимо значне збільшення бюджету розвитку.

Брак коштів в міському бюджеті на розвиток інфраструктури міста підштовхнув команду Житомира до пошуку додаткових фінансових ресурсів. Значного імпульсу додало підписання європейської ініціативи «Угода мерів» у 2012 році, в рамках якої місто взяло на себе зобов’язання зменшити викиди СО2 та інших парникових газів щонайменше на 20% до 2020 року у порівнянні з базовим 2010 роком, а також розробити стратегічний документ – План дій сталого енергетичного розвитку Житомира (ПДСЕР – http://com-east.eu/uk/), в якому визначені основні пріоритетні сектори, заходи та цілі щодо зменшення викидів.

Першими успішно реалізованими проєктами стали проєкти у сфері енергоефективності, які дали поштовх для залучення додаткових коштів на реалізацію інших проєктів сталого розвитку громади. Завдяки підтримці німецької урядової компанії «Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH» у 2013-2017 роках реалізовано проєкт «Енергоефективність у громадах», в рамках якого було закуплено інформаційну систему для збору та моніторингу показників споживання енергетичних ресурсів в бюджетних закладах, а також зразково утеплено будівлю Житомирського дошкільного навчального закладу № 63 за підтримки експертів та консультантів проєкту. Перші успішно реалізовані проєкти дали розуміння, що важливо не лише підтримувати інфраструктуру в робочому стані, але й модернізувати її з врахуванням кліматичних, економічних та соціальних викликів.

Для досягнення цілей у сфері міжнародного співробітництва тасталого розвитку Житомир та ще три міста України були відібрані для участі у проєкті «Інтегрований розвиток міст в Україні», що виконується німецькою урядовою компанією «DeutscheGesellschaftfürInternationaleZusammenarbeit (GIZ) GmbH». В рамках проєкту було розроблено стратегію неформального рівня планування Концепція інтегрованого розвитку Житомира до 2030 року. Концепція покликана об’єднати виконавчі органи міської влади, бізнес та громаду, забезпечити основу для залучення інвестицій в економіку громади.

У Концепції інтегрованого розвитку Житомира до 2030 року сформовано 6 пріоритетів, за якими ми хочемо розвивати нашу громаду: це ефективне місто, інноваційне та комфортне, яке разом з тим буде активним, інклюзивним та зеленим. Концепція також визначає основні цілі та завдання, як має розвиватися Житомир. Енергоефективність є складовою одного із пріоритетів під назвою «Зелене місто».Таким чином на стратегічному рівні задекларовано важливість сфериенергоефективності длягромади.

В рамках реалізації проєкту «Енергоефективність у місті Житомирі», що реалізується за підтримки Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (сьогодні Міністерство розвитку громад та територій України) і  Державного секретаріату з економічних питань Швейцарської Конфедерації (SECO)було здійснено первинну оцінку міста і визначено так званийвихідний рівеньу налагодженні енергоефективної політики міста. Зважаючи на результати первинної оцінки та отримані рекомендації міжнародних експертів було розроблено та затверджено міську цільову програму – Муніципальний енергетичний план. Цей документ узагальнює заходи, що здійснюються у місті виконавчими органами та допомагає підтримувати чіткий контроль усіх напрямків діяльності міста у сфері енергетики та захисту клімату.

За результатами проведеного міжнародного аудиту заходів, серед яких розвиток і просторове планування, муніципальні будівлі та споруди, мобільність, внутрішня організація, комунікація та інше у 2018 році Житомир отримав Європейську енергетичну відзнаку (ЄЕВсистема управління якістю та сертифікації для муніципалітетів і регіонів, яка підтримує органи влади у впровадженні підходів міждисциплінарного планування та ефективних заходів енергетичної та кліматичної політики). Місто Житомир стало другим містом в Україні, що є сертифікованим учасником ЄЕВ.

Досягнення поставлених цілей у сфері енергоефективності стало можливим завдяки командній роботіфахівців різних відділів, управлінь та департаментів міської ради, комунальних підприємств, де кожен, в межах своєї сфери відповідальності, залучений до реалізації місцевої енергетичної політики та впровадження Європейської енергетичної відзнаки. Не менш важливою є підтримка,в тому числі промоційна, міжнародних та національних партнерів: «Угода мерів», німецької урядової компанією «Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH, Державного секретаріату з економічних питань Швейцарської Конфедерації (SECO), Міністерства розвитку громад і територій України, ДУ «Фонд енергоефективності», асоціацій «Асоціація міст України», «Асоціація енергоефективні міста України», Північної Екологічної Фінансової Корпорації NEFCO, Програми розвитку ООН, Фонду Східноєвропейського партнерства з енергоефективності та довкілля Е5Р, Європейського банку реконструкції та розвитку, Німецького державного банку розвитку KFW, Світового банку, ГО «Екоклуб», ГО «Українська кліматична мережа», міжнародної кліматичної організації «350.org».

Житомирська міська територіальна громада має амбітні плани та цілі у сфері енергоефективності, відновлюваних джерел енергії та захисту клімату. Житомир – перше місто Східної Європи, яке заявило про наміри перейти на 100% відновлюваних джерел енергії до 2050 року. Для здійснення повного «енергетичного переходу» від викопних видів енергетичних ресурсів до відновлюваних спільно зі співробітниками сектору прогнозування розвитку паливно-енергетичного комплексу відділу секторальних прогнозів та кон’юнктури ринків Державної установи «Інститут економіки та прогнозування НАН України» за підтримки міжнародної кліматичної організації «350.org» було розроблено інформаційно-аналітичну записку «Модельні сценарні оцінки переходу м. Житомир на 100% відновлюваних джерел енергії до 2050 року», яка буде невід’ємною частиною нового стратегічно важливого документу – Плану дій сталого енергетичного та кліматичного розвитку Житомирської міської територіальної громади до 2030 року.

Стратегічне планування та послідовна політика у сфері енергоефективності, відновлюваних джерел енергії та зміни клімату дає нам можливість реалізовувати довгострокові проєкти, залучати додаткове фінансування у вигляді грантів та кредитів, налагоджувати зв’язки з бізнесом та наближати громаду до досягнення поставлених цілей.

Метою цієї публікації було розповісти про досвід та плани Житомира у впровадженні політики та проєктів у сфері енергоефективності, відновлюваних джерел енергії та захисту клімату, а також  участь у конкурсі на найкраще висвітлення теми енергоефективності в засобах масової інформації в рамках проєкту  (GIZ) GmbH «Навчальна програма з енергоефективності для представників ЗМІ».

Департамент економічного розвитку міської ради